|
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 |
|
De uitdaging van het bestaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op deze pagina is aanvullend materiaal
te vinden bij de Inleiding van De Uitdaging van het Bestaan.
In de linkerkolom van de pagina vindt u enkele verwijzingen naar relevante
sites met aanvullende informatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De zin van het bestaan |
|
De opvatting over het zijn in de Middeleeuwen en de
Renaissance
- het menselijk leven als relatie tussen
een geschapen zijnde tegenover zijn schepper
- het subjectbegrip in de filosofie
- het probleem van de vrijheid
- het bestaan als zelfontwerp
- Hoe ontwerpen we de toekomst: mechanistische
ontwerpen onder invloed van de moderne natuurwetenschap
|
|
|
|
|
|
|
|
De Griekse opvattingen over het gesloten
universum keren terug in het Christendom. Althans in de geschriften van
de filosofen uit de Middeleeuwen die bijna zonder uitzondering hun opleiding
kregen aan theologische faculteiten.
De kosmos of het universum wordt dan echter beschouwd als de schepping
van God. De God van het Christendom heeft een vaste vorm aangenomen. Aanvankelijk
zijn de God van het Christendom en die van de Islam nog dezelfde in de
zin dat de filosofen in de vroege Middeleeuwen van Arabische afkomst zijn.
In de loop van de Middeleeuwen ontwikkelt zich een eigen theologie aan
de Europese universiteiten. De God van het Christendom en de God van de
Islam worden dan twee onderscheiden entiteiten. In de Christelijke theologie
is een belangrijk thema de relatie tussen de schepper en het geschapene.
De menselijke individualiteit wordt bepaald door de relatie van de individuele
mens tot zijn schepper. Het zijn van de mens is een afhankelijk zijn:
gegeven door zijn schepper en na een leven van toewijding aan de schepping
weer genomen door de schepper.
Binnen dit geheel heeft de mens dus een vaste geregelde plaats. Descartes
introduceert het menselijke subject als een oorspronkelijke bron van waarheid:
wetenschappelijke waarheid. Het menselijke subject komt als zelfstandige
substantie in de wereld en wetenschappelijke waarheid wordt een resultante
van het denken van dat subject. Tot zover alles goed, echter de wetenschap
is totaliteit in zijn aanspraken. Niet de waarheid van de wetenschap,
maar de waarheid, dat is het doel van de wetenschap. De wetenschap is
daarmee in directe concurrentie met de waarheid van de theologie, van
de kerk. Het denkende subject, het cogito van Descartes, wordt mede verantwoordelijk
voor de constitutie van de wereld.
Daarmee is ook het probleem van de vrijheid in de moderne zin ontstaan:
het menselijke subject doorbreekt de noodzakelijkheid van het universum
(het is geen gesloten geheel meer waarin de mens een van te voren vastgestelde
plaats heeft) en opent een perspectief dat afhankelijk is van de menselijke
keuze. Met en na Kant wordt de menselijke vrijheid de grond voor de inrichting
van de samenleving. Hiermee is onlosmakelijk het ontstaan van de democratie
en de republikeinse staat verbonden. Niet een gegeven orde bepaalt de
richting van de ontwikkeling van de mens, maar de keuzen die gemeenschappelijk
gemaakt worden. Het politieke krijgt de overhand. Het mechanistische wereldbeeld
van de moderniteit is in feite een laatste poging het leven te binden
aan de aloude kosmische orde. De natuurwetenschappen, met de natuurwetten
die zij formuleert, vormen een andere manier om te zeggen dat de kosmos
in z'n geheel geordend is en dat geen onderdeel van de werkelijkheid aan
deze orde ontsnapt. De natuurwetten drukken de noodzakelijkheid uit van
het wereldgebeuren precies zoals bij de Grieken de kosmische orde de levensloop
van het individuele zijn bepaalde. Kort voor en kort na de Tweede Wereldoorlog,
met het existentialisme van Heidegger en Sartre, komt de levensloop van
de mens, individueel zowel als collectief bij de mens zelf te liggen.
Het menselijk bestaan is een zelfontwerp. De volledige verantwoordelijkheid
voor wat de mens is ligt bij hem, onszelf. Dit is de reden waarom Peter
Sloterdijk zijn essay 'Regels voor het mensenpark' schreef. Daarin pleit
hij voor het opstellen van regels voor de toepassing van gentechnologie.
Het is zaak vooraf te bedenken welke bedoelingen we hebben met gentechnologie,
ten einde sturing aan dat proces te kunnen geven.
|
|
|
|
|
|
top |
Plotinus
|
Relevante links:
|
|
|
|
meer
achtergrondinformatie
over Plotinus
(Engels)
|
|
|
Plotinus
is considered to be the founder of Neoplatonisme.
Taking his lead from his reading of Plato, Plotinus developed a complex
spiritual cosmology involving three hypostases: the One, the Intelligence,
and the Soul. It is from the productive unity of these three Beings that
all existence emanates. The principal of emanation
is not simply causal, but also contemplative. In his system, Plotinus
raises intellectual contemplation to the status of a productive principle;
and it is by virtue of contemplation that all existents are said to be
united as a single, all-pervasive reality. In this sense, Plotinus is
not a strict pantheist, yet his system does not permit the notion of creatio
ex nihilo (creation out of nothingness). In addition to his cosmology,
Plotinus also developed a unique theory of sense-perception and knowledge,
based on the idea that the mind plays an active role in shaping or ordering
the objects of its perception, rather than passively receiving the data
of sense experience (in this sense, Plotinus may be said to have anticipated
the phenomenological theories of Husserl).
Plotinus' doctrine that the soul is composed of a higher and a lower part
-- the higher part being unchangeable and divine (and aloof from the lower
part, yet providing the lower part with life), while the lower part is
the seat of the personality (and hence the passions and vices) -- led
him to neglect an ethics of the individual human being in favor of a mystical
or soteric doctrine of the soul's ascent to union with its higher part.
The philosophy of Plotinus is represented in the complete collection of
his treatises, collected and edited by his student Porphyry into six books
of nine treatises each. For this reason they have come down to us under
the title of the Enneads.
|
|
|
|
|
|
|
top |
Middeleeuwen
|
Relevante links:
|
|
|
Geschiedenis
van de filosofie in Nederland en Vlaanderen. © Erno Eskens
Middeleeuwen:
van Patristiek tot Moderne Devotie (600-1450)
|
|
|
|
|
|
|
|
Religieuze
metafoor
|
Relevante links:
|
|
|
Voorbeeld van hedendaags onderzoek op
het gebied van de theologie:
Onderzoeksproject: De
cognitieve draagkracht van de religieuze metafoor. Theologische epistemologie
in dialoog met de cognitieve semantiek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene links:
|
|
|
Bronnengids
Bibliotheek Delft - Databases met artikelen e.d. veelal met directe
links naar elektronische tijdschriften
Philosophy
Pages
Björn's
Guide to Philosophy
|
|
|
|
|
|
|
top |