|
|
|
|
|
Hoofdstuk 5 |
|
De uitdaging van het bestaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op deze pagina is aanvullend materiaal
te vinden bij de Inleiding van De Uitdaging van het Bestaan.
In de linkerkolom van de pagina vindt u enkele verwijzingen naar relevante
sites met aanvullende informatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dimensies van het bestaan |
|
Verleden – Heden – Toekomst
- De structuur van het verleden: gebeurtenissen
opgenomen in een verhaal
- Structuur van de toekomst: verzameling
mogelijke gebeurtenissen
- Is de toekomst te ontwerpen? Wat valt
er te kiezen, als we menen over vrije keuzemogelijkheden te beschikken
|
|
|
|
|
|
|
|
In de geschiedwetenschappen wordt er een
discussie gevoerd over de status van de wetenschap. Wat is de status van
het verleden? Hoe objectief is het verleden? Wat zijn historische feiten?
De objectivistische traditie is verbonden met een realistische visie op
de ontologie. Kort gezegd een realistische visie op de ontologie beweert
dat zaken waar wij over spreken ook echt bestaan. Wanneer wij over soorten
spreken, zoals over katten en honden, dan bestaan uiteraard niet alleen
de individuele exemplaren, zoals mijn kat Chip, maar ook de soort, als
datgene wat de individuele katten bindt, heeft een bestaan. De naam van
het individu duidt het individuele exemplaar aan, de naam van de soort
duidt het wezenlijke dat katten gemeen hebben aan. Het gemeenschappelijke
van katten is kat te zijn. Dit is afhankelijk van de essentiële kenmerken
die met de soort verbonden zijn. Deze kenmerken zijn: een skelet hebben,
de vorm van de poten, de nagels die ingetrokken kunnen worden,enzovoort.
In de realistische visie zijn gebeurtenissen individuele exemplaren van
een soort die met 'feit' aangeduid kan worden. De bevrijding van Nederland
aan het eind van de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld is een gebeurtenis
die met deze 'naam' aangeduid wordt. De naam van de soort: feit, duidt
het wezenlijke aan dat feiten gemeen hebben, namelijk een objectief vaststelbare
gebeurtenis in het verleden te zijn. Kenmerken van een feit zijn dan:
ze zijn onafhankelijk te bestuderen, ze zijn qua tijd en plaats lokaliseerbaar
in het verleden, dat wil zeggen in de tijd die achter ons ligt: feiten
bestaan in het verleden. Het is de realisten vooral te doen om de objectiviteit
van het verleden. Het uitgangspunt is dat vastgesteld moet kunnen worden
wat er in het verleden gebeurd is. De idealisten houden er een andere
mening op na ten aanzien van het verleden. Deze positie wordt idealisme
genoemd, niet omdat de aanhangers idealen hebben (wat niet verboden is),
maar omdat zij menen dat aan feiten niet een onafhankelijk bestaan moet
worden toegekend. Feiten zijn beschrijvingen van gebeurtenissen in het
verleden, waarvan het feitelijke gebeuren verondersteld moet worden en
onafhankelijk getoetst moet kunnen worden. Evenzo als Wittgenstein ten
aanzien van de actuele wereld zegt: 'De wereld is op te delen in feiten
niet in dingen'. Waarbij feiten de logische uitdrukkingen zijn van standen
van zaken in de werkelijkheid. Feiten hebben dus een geestelijke status,
ze bestaan in de taal. De omstandigheid dat feiten alleen een logische
construct zijn maakt dat feiten als idealisme betiteld worden. (Idee:
constructie van de geest.) Het verleden is niet present in de vorm van
feiten. Wij vertellen in het heden een verhaal waarin we gebeurtenissen
als standen van zaken die in het verleden hebben plaatsgevonden voorstellen.
Hetzelfde geldt voor de toekomst, het zijn mogelijke standen van zaken
die werkelijkheid kunnen worden of niet. Geschiedenis en fictie liggen
om deze reden zo dicht bij elkaar. Het vertellen of lezen van een verhaal,
kan betrekking hebben op gebeurtenissen die wel of niet in het verleden
hebben plaatsgevonden. Hebben de gebeurtenissen niet werkelijk plaatsgevonden,
noemen we het werk fictie, anders heet het geschiedenis. Op deze manier
zijn er vele 'toekomsten' te ontwerpen: ficties over mogelijke standen
van zaken in de werkelijkheid. Het wel of niet plaatshebben van deze standen
van zaken is van vele factoren afhankelijk of ze in de natuur van de dingen
liggen, of het van de menselijke wil afhankelijk is, of dat het 'toeval'
betreft. 'Volgende week speelt Feyenoord de finale in de Champions League.'
Is een leuk voorbeeld om verschillende redenen. Of dit in de toekomst,
die aangeduid wordt als een week van het moment waarop de zin geuit wordt,
een werkelijke stand van zaken in de werkelijkheid zal betreffen, ligt
niet in de natuur der dingen, met andere woorden het is geen natuurwet
dat Feyenoord deze finale zal spelen. De afhankelijkheid van de menselijke
wil is ook beperkt in de zin dat het in het vermogen van Feyenoord moet
liggen om de finale te behalen en vervolgens moeten de ook nog eens de
finale halen. Het halen van de finale is voor een deel afhankelijk van
het toeval. Om deze reden zeggen voetbalcommentatoren vaak dat een portie
geluk nodig is om in de finale terecht te komen. Valt de toekomst te ontwerpen?
Dat hangt van de maakbaarheid van de standen van zaken af die voorgesteld
worden. In de jaren tachtig was de discussie over de maakbaarheid van
de samenleving actueel. De discussie ging erom dat tegenstanders van een
idealistische politiek (hier betekent idealistisch wel geleid door idealen),
meenden dat een dergelijke politiek tot mislukken gedoemd is omdat de
toekomst niet maakbaar is. Wat bedoeld werd is dat in het realiseren van
een maatschappelijke toekomstperspectief menselijk gedrag een rol speelt.
Menselijk gedrag sturen is een bijzonder vak.
|
|
|
|
|
|
top |
Wittgenstein
|
|
ABSTRACT: Raymond Bradley has put forward
an essentialist interpretation of the ontology of Wittgenstein's Tractatus
Logico-philosophicus and aims to develop the model dimension that
is implicit therein...I reassess Bradley's thesis by examining the tractarian
notion of name and the Kripkean concept of rigid designator
in Naming and Necessity, and consider whether an interpretation
of tractarian names as rigid designators is possible. I also discuss similarities
and differences between the two theories of meaning...
(María Cerezo, University of Navarra, Stanford University) Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
top |
Saul Kripke
|
Relevante links:
|
|
|
Saul Kripke |
|
Saul Kripke was (see below) McCosh
Professor of Philosophy at Princeton University. He is a philosopher
of international reputation, in large part because of his work in
modal logic. The description of Kripke that I find most apt is that
he is the Bobby Fischer of philosophy. His other main work, Naming
and Necessity, was no less controversial and stimulating than WRPL.
The following, although written about Naming and Necessity, could
just as well be said of WRPL...Lees
meer »
|
|
In " A puzzle about Belief
" (1979; 1988) Kripke builds up an argument which aims to show
that the same problems, given by the principle of transparency of
proper names, can also be generated without the use of that principle,
but with some weaker and more general principles, which seem to
be difficult to reject. Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
|
top |
De Speculatieve Filosofie
van de Geschiedenis
|
Relevante links:
|
|
|
De filosofie van de geschiedenis is de
toepassing van filosofische inzichten en analyses op geschiedenis,
en dit in twee betekenissen: zowel op de studie van de geschiedenisde
geschiedkundeals op de geschiedenis zelfhet onderzoeksobject
van die geschiedkunde. De filosofie van de geschiedenis valt dus uiteen
in twee grote deelgebieden. Enerzijds is er de filosofie van die wetenschap
(en daarvoor de proto-wetenschap) waarin men het verleden bestudeert.
Anderzijds is er het deelgebied van de wijsbegeerte waarin men zich vragen
stelt over de aard van het onderzoeksobject dat bestudeerd wordt in de
geschiedenisbeoefening, of wetenschap van de geschiedenis...Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
|
Karl Marx - Friedrich Engels
|
Relevante links:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Capitalism.org
|
Relevante links:
|
|
|
Capitalism.org is the website for the
moral social system: laissez-faire capitalism.
What is capitalism?
Capitalism is a social system based on the principle of individual rights.
The term capitalism is used here in the broader philosophical political
sense, and not in the narrower economic sense, i.e. a free-market...Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene links:
|
|
|
Bronnengids
Bibliotheek Delft - Databases met artikelen e.d. veelal met directe
links naar elektronische tijdschriften
Philosophy
Pages
Björn's
Guide to Philosophy
|
|
|
|
|
|
|
top |