|
|
|
|
|
Hoofdstuk 7 |
|
De uitdaging van het bestaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op deze pagina is aanvullend materiaal
te vinden bij de Inleiding van De Uitdaging van het Bestaan.
In de linkerkolom van de pagina vindt u enkele verwijzingen naar relevante
sites met aanvullende informatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De zin van het bestaan |
|
Profeten, leraren en wereldverbeteraars
- De zin van het zijn is niet te monopoliseren
- Er is geen criterium aan de hand waarvan
ten aanzien van de verschillende antwoorden op de vraag naar zin van
het bestaan beslist kan worden.welke het juiste antwoord is
- Fundamentalisme, nihilisme, democratie
|
|
|
|
|
|
|
|
De Westerse filosofie heeft door de geschiedenis
heen de neiging gehad het denken te monopoliseren. De geschiedenis van
de filosofie wordt gevormd een reeks filosofen die gerekend worden tot
de geschiedenis. Deze reeks wordt samengesteld door filosofen die geschiedenissen
van de filosofie schrijven. Het is net als bij kunst, die werken die passen
in de traditie van wat wij kunst noemen worden gerekend tot de kunst en
de rest valt daarbuiten. Nieuw werk moet zich dus voegen in deze traditie
en dat is geen eenvoudige opgaaf. Aan een groot aantal voorwaarden moet
voldaan worden: de kunstenaar moet de juiste heersende esthetische opvattingen
aanhangen. Dit zijn op dit moment de Romantische opvattingen over de
rol en de functie van kunst. Kunst brengt ons langs de weg van het gevoel
naar een betere wereld, waarvan het de voorbode is.
De kunstenaar is ziener en Messias tegelijk. Nietzsche was in dat ligt
een groot kunstenaar, een zelfverklaarde Messias in de figuur van Zarathoestra
en een ziener in de betekenis dat hij in tegenstelling tot zijn tijdgenoten
zag dat de mensheid een kwalitatieve sprong voorwaarts zou moeten maken
wil het nog ooit goed komen met de mens. Thomas Kuhn heeft ooit dit mechanisme,
dat het nieuwe zich moet voegen in de bestaande structuren het paradigma
van een tijd genoemd. Hij had daarmee vernieuwingen op het gebied van
wetenschappelijk onderzoek op het oog en hij verbond de ontwikkeling in
de wetenschap met sociologisch bepaalde voorwaarden. De gemeenschap van
wetenschappers vormt in de ogen van Kuhn een club die er bepaalde opvattingen
op na houdt en niet makkelijk over te halen is om haar standpunten te
wijzigen, ook niet als de logica dwingt tot de aanname van die andere
opvattingen.
De kenmerken die voor de kunst en voor de wetenschap beschreven zijn gelden
ook voor de filosofie. Omdat de filosofie gezien werd als de moeder van
alle wetenschappen geldt het zelfs veel fundamenteler. De filosife gaat
niet over het westerse denken: het gaat over denken überhaupt. Als er
gedacht wordt dan kan dat maar op één manier en dat is de manier van de
westerse filosofie. Een voorbeeld is Hegel. De ontwikkeling van de geest
die Hegel beschrijft is de ontwikkeling van de geest. In de traditie van
het westen is er van dit hogere telkens maar een, dus als de ontwikkeling
van de geest besproken wordt gaat het maar over een geest. Bovendien is
dit in het geval van Hegel de Duitse geest. In haar zal de Geest tot voltooiing
komen. Aldus wordt een monopolie over de geest uitgeoefend. De filosofie
claimt het denken en verklaart dat er geen ander is. Een motivatie hiervoor
wordt bijvoorbeeld gevormd door een redenering over de logica. De zogenaamde
'modus ponendo ponens' ((P à Q ) & P) à Q is waar, onafhankelijk van plaats
en tijd en cultuur. Met andere woorden ieder denken zal de waarheid van
deze redenering moeten erkennen. Alleen de logica gaat over de formele
structuur en niet over de inhoud. De plaatsen, tijden en culturen verschillen
wel in de inhoud van het denken. Normen, waarden, leefpatronen, overtuigingen
en opinies verschillen. Qua inhoud valt er geen definitief oordeel te
vellen over beter en slechter. In de laatste tijd wordt een discussie
gevoerd over de waarde van culturen.
Pim Fortuijn heeft een discussie losgemaakt over de onderlinge waarde
van de westerse (democratische) cultuur en de Islam. Hij, en met hem vele
anderen menen dat de Islam als minder dan de Westerse cultuur bestempeld
kan worden. Er is geen maatstaf voor de rangschikking van de waarde van
culturen.
De Westerse cultuur relativeren staat voor menigeen gelijk aan landverraad.
Indien het idee losgelaten wordt dat culturen in een opgaande lijn van
ontwikkeling zitten en dat de westerse cultuur vooraan loopt in die ontwikkeling,
dan staat dat volgens sommigen gelijk aan het verkondigen van het Nihilisme.
Als er geen rangschikking van waarden meer is, dan is er helemaal geen
mogelijkheid meer waarden vast te stellen en dat zal de wereld in chaos
verkeren. Niets heeft dan meer waarde. De cultuur zit in een omwenteling
die nu al een eeuw duurt, en waarin duidelijk wordt dat waarden niet absoluut
vast te stellen zijn. Dit is echter geen probleem omdat de waarden een
verankering krijgen in democratische maatschappelijke structuren.
|
|
|
|
|
|
top |
Zarathoestra
|
|
Zarathoestra was zanger en priester.
Na zijn protest tegen bloedige stierenofferceremonies werd Zarathoestra
uit zijn geboorteland verbannen. Zarathoestra vestigde in het huidige
India bij de vorst Vishtaspha...Lees
meer »
Zarathustra
(Greek Zoroaster): legendary religious teacher from Bactria, founder of
Zoroastrism.
Zoroastrian
faith and philosophy
De tekst van F. Nietzsches Also
sprach Zarathustra
|
|
|
|
|
|
|
top |
Arthur Schopenhauer
|
Relevante links:
|
|
|
Arthur Schopenhauer (1788-1860)
Lees
meer »
Certainly one of the greatest philosophers of the 19th century, Schopenhauer
seems to have had more impact on literature (e.g. Thomas Mann) and on
people in general than on academic philosophy. Perhaps that is because,
first, he wrote very well, simply and intelligibly (unusual, we might
say, for a German philosopher, and unusual now for any philosopher), second,
he was the first Western philosopher to have access to translations of
philosophical material from India, both Vedic and Buddhist, by which he
was profoundly affected, to the great interest of many, and, third, his
concerns were with the dilemmas and tragedies, in a religious or existential
sense, of real life, not just with abstract philosophical problems...Lees
meer »
Meer
informatie over Schopenhauer
|
|
|
|
|
|
|
top |
Richard Rorty |
|
Richard
Rorty
The philosopher's official site.
Includes recent manuscripts and bibliographical information.
Richard Rorty's distinctive and controversial brand of pragmatism expresses
itself along two main axes. One is negative---a critical diagnosis of
what Rorty takes to be defining projects of modern philosophy. The other
is positive---an attempt to show what intellectual culture might look
like, once we free ourselves from the governing metaphors of mind and
knowledge...Lees
meer »
Richard Rorty, one of the most famous living philosophers in the
United States, would seem an unlikely person to be exhorting the American
Left to "kick the philosophy habit.- the Atlantic" ...Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene links:
|
|
|
Bronnengids
Bibliotheek Delft - Databases met artikelen e.d. veelal met directe
links naar elektronische tijdschriften
Philosophy
Pages
Björn's
Guide to Philosophy
|
|
|
|
|
|
|
top |