|
|
|
|
|
Hoofdstuk 8 |
|
De uitdaging van het bestaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op deze pagina is aanvullend materiaal
te vinden bij de Inleiding van De Uitdaging van het Bestaan.
In de linkerkolom van de pagina vindt u enkele verwijzingen naar relevante
sites met aanvullende informatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De zin van het bestaan |
|
Als ontwerp naar de toekomst
- De zin van het zijn is niet te monopoliseren
- Er is geen criterium aan de hand waarvan
ten aanzien van de verschillende antwoorden op de vraag naar zin van
het bestaan beslist kan worden.welke het juiste antwoord is
- Fundamentalisme, nihilisme, democratie
|
|
|
|
|
|
|
|
De filosofie heeft lange tijd de intentie
gehad de laatste vragen van de wetenschap te beantwoorden. Deze ‘laatste
vragen’ waren die vragen waaraan de wetenschap niet toekwam. Het waren
tevens de hoogste vragen omdat de vroegen naar de ‘laatste oorzaken’ van
het bestaan, de principes waar het (menselijk) bestaan op terug te voeren
zijn. Tot de belangrijkste van deze vragen moet de vraag naar de zin van
het bestaan gerekend worden. Daar waar religie een antwoord vanuit een
geloofsovertuiging geeft, probeert de filosofie een ‘rationeel’ antwoord
te geven. Een antwoord dat voldoet aan de strenge regels van de logica
en dat rationeel inzichtelijk is. Een dergelijk antwoord nemen we niet
aan op gezag van een geloofsovertuiging maar door de dwingende kracht
van de redenering en de waarheid van de in de redenering gebruikte argumenten.
Het rationele antwoord naar de zin van het bestaan, het filosofische antwoord,
heeft altijd bestaan uit een systeem waarin de kosmos in z’n geheel in
opgenomen en verklaard werd. Uit een dergelijk systeem volgden niet alleen
de noodzaak en het begrip van het bestaan en het menselijke zijn, maar
tevens de morele regels voor het bestaan, afgeleid uit het ‘natuurlijke’
zijn dat met de wereld gegeven is.
Met het antwoord wordt de zin, de betekenis van het zijn vastgelegd. De
hedendaagse filosofie is tot het inzicht gekomen dat de betekenis niet
vastligt in een ‘systeem’, niet gegeven is in een universum waarin van
te voren al een zin voor het menselijk bestaan is vastgelegd. De betekenis
van het bestaan wordt ingevuld door dat bestaan zelf.
De betekenis is de betekenis die wijzelf aan het bestaan geven. Van deze
betekenisverlening door onszelf aan onze plaats in dit universum is de
geschiedenis te beschrijven. Deze geschiedenis is nu juist de geschiedenis
van de filosofie.
|
|
|
|
|
|
top |
Edmund Husserl
|
|
Edmund
Husserl, a leader of the German phenomenological movement, taught
at Göttingen from 1901 until 1916, and then at Freiburg im Breisgau
from 1916 to 1928. This article presents (A) his biography; (B) various
strategies for interpreting his phenomenology; and (c) a survey of his
major works.
|
|
|
|
|
|
|
top |
Martin Heidegger
|
Relevante links:
|
|
|
Martin Heidegger (1889 - 1976)
is acknowledged to be one of the most original and important philosophers
of the 20th century, but also the most controversial. His thinking has
contributed to such diverse fields as phenomenology (Merleau-Ponty), existentialism
(Sartre, Ortega y Gasset), hermeneutics (Gadamer, Ricoueur), political
theory (Arendt, Marcuse), psychology (Boss, Binswanger, Rolo May), theology
(Bultmann, Rahner, Tillich), and postmodernism (Derrida). His main concern
was ontology or the study of being...Lees
meer »
Martin
Heidegger, Philosoph (site in duits)
Martin
Heidegger, German existentialist...He studied under Husserl, to whom
he dedicated his main work Being and Time, at the University of Freiburg...There
he also became Privatdozent in 1915, and later appointed to the Rektorat.
In his inaugural address he praised Hitler, for which he received much
criticism. He was also a professor at Marburg in the 20's. To some philosophers,
he was the acknowledged leader and central figure, and to others he was
a convenient example of meaningless metaphysics or a defendant of nazism...Lees
meer » (site in engels )
|
|
|
|
|
|
|
top |
Peter Sloterdijk
|
Relevante links:
|
|
|
Peter
Sloterdijk
In 1983 a book is published by a previously unknown author, Peter
Sloterdijk, called Critique of Cynical Reason. After a
year more than 100.000 copies have been sold, and it has become one of
the best sold modern philosophical books in Germany. Moreover, it provides
a new tool for the disappointed left-wing movement to act in the cynical
but apparently inescapable reality of the later days of the cold war.
At one stroke Sloterdijk becomes the new-born star of the Critical School
in philosophy....Lees
meer » (site in engels )
What is cynical reason? Peter Sloterdijk explains:
Cynicism is enlightened false consciousness. It is that modernized, unhappy
consciousness, on which enlightenment has labored both successfully and
in vain. It has learned its lessons in enlightenment, but it has not,
and probably was not able to, put them into practice. Well-off and miserable
at the same time, this consciousness no longer feels affected by any critique
of ideology; its falseness is already reflexively buffered....Lees
meer » (site in engels )
web-project dedicated to the work of Peter Sloterdijk (site in duits,frans)...Lees
meer »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene links:
|
|
|
Bronnengids
Bibliotheek Delft - Databases met artikelen e.d. veelal met directe
links naar elektronische tijdschriften
Philosophy
Pages
Björn's
Guide to Philosophy
|
|
|
|
|
|
|
top |